29. 7. 2017

Mrtvý muž 2017

13. června 2017 b

ŠUMPERK - VIKÝŘOVICE - KRÁSNÉ - HRABĚŠICE - TRAŤOVKA - POD KAMENCEM - HVĚZDA - MRTVÝ MUŽ/VITKOVY CHATY - MRTVÝ MUŽ/SKÁLA - NOVÝ MALÍN - ŠUMPERK


Nalejme si čistého vína a shodněme se na tom, že jsem líný rozepisovat se příliš. Ostatně když už mám podrobný popis cesty ze Šumperka na Mrtvého muže z minula, nemá smysl jej slovo od slova opakovat. Koho to tedy zajímá, kliká na archiv, kde najde po čem jeho krevní pumpa touží.


Počasí dnes nevyšlo. Bylo poměrně chladno, spíše zataženo než polojasno a do toho pořádně silný vítr. O příjemné jízdě tedy nemůže být řeči. Namlouval jsem si, že díky větru budou jako kompenzace za absolvované nepohodlí čisté výhledy, ale realita byla opačná. Ze skal u Vitkových chat na Mrtvém muži jsou sice bezva panorámata asi vždycky, ale ohledně dohlednosti nebylo dnes nadšení na místě. Díky dalekohledu jsem jakštakš dohlédl k Šumvaldu a Uničovu, ovšem dál už se všechno topilo v mlze. Litovel ještě ušla, z Olomouce již nezbylo více než pár slaboučkých siluet a odlesků v šedé duchně. Svatý kopeček na tom byl malinko lépe - přece jen stojí na kopci, ale ne o moc. Nevzal jsem si s sebou výjimečně ani větrovku, takže v tom studeném fičáku mě kochání brzy přestalo bavit. Po krátkém průzkumu ještě jedněch blízkých skalek mi tedy přišlo rozumné seběhnout zase ke kolu a frčet dál.


Před pokračováním bude dobře popovídat o pomateném názvosloví v mapách, abychom měli jasno. Když mluvíme o Mrtvém muži, můžeme tím myslet dvě vedle sebe ležící místa. Buď to s chatami a vyhlídkou, o kterém jsem právě psal. Leží zde. Říká se mu taky Vitkovy chaty podle prvorepublikového průmyslníka z Postřelmova. Ten je nechal postavit. A pak je tu další Mrtvý muž - podlouhlé skalisko o pár set metrů níže, tedy zde. Aby byl zmatek ještě větší, rozcestník s popiskem Mrtvý muž najdeme u toho druhého místa. Na mapách.cz se tam ale nachází i popiska Ptačí skály. Cedulka o zabitém horolezci, čili tam, kde byl onen muž opravdu mrtvý, zase na prvním. Zde sice rozcestník není, ale hned nad ním je na hřebeni při modré tur. značce rozcestí Volyň-skály. Každopádně když vám někdo bude povídat o vyhlídkách z Mrtvého muže, myslí to od chat. No a teď se v tom vyznejte. Moje řešení je následovné: Skalám s chatami a vyhlídkou říkejme Mrtvý muž, skalám níže bez vyhlídky Ptačí skály. Jinak z toho zmagoříme.


Na řadu přijde avizovaná změna. Během pár set metrů minu jedno rozcestí (kde se napojuje cesta od Říjiště), projíždím dále a za chvíli jsem na dalším rozcestí. Zde už nefrčím rovně dolů k Mladoňovu, nýbrž to točím doprava k Ptačím skalám. Táhne se tu jakýsi zerodovaný kamenný val, který nemůžete přehlédnout. Tvar je ale asi tak všechno, co běžného turistu zaujme. Vylézt se na něj sice dá, ovšem skrze husté křoví na úpatí. Jestli se to vyplatí musí zvážit každý sám. Já jsem to kdysi absolvoval, ale vidět byla jen okolní paseka a les, který je však možná lépe vidět z cesty nad skálami. Takže jednou stačilo. Nyní tedy budu jen projíždět. Protože mi vypověděla mapa v mobilu, musím se spoléhat na to, co si pamatuji z domova. Za skálami by se měla nacházet nezpevněná odbočka doleva, kudy mě lesňačka vyvede až nad Nový Malín. Odbočku jsem úspěšně našel. Po všerejších deštích je stejně jako zbytek lesa trochu rozbahněná, což odnáší můj outfit, ale nejsem z cukru. Terén mírně stoupá, poté přichází na řadu něco jako rovinka a nakonec - kdo by to řekl, sjezdík zakončený na asfaltové silnici mezi Mladoňovem a N.Malínem. Celý ten úsek od skal k silnici měří necelé 3 km, způli je nezpevněný (kořeny, kamení, bahno...) a způli sypaný štěrkem. Štěrk je zrádnější, protože jej najdeme právě ve sjezdové pasáži, kde to chce citlivě brzdit a nejet příliš rychle. Musím říct, že tahle trasa byla zajímavější než mnou běžněji používaná, k Dobré náladě. Vyhnete se tam provozu, otravnému kopečku a pár menším stoupáním, přičemž z lesa vyjedete v místě, kde už po silnici posvištíte jen a jen dolů k N.Malínu.

STATISTIKY
Ujeto 31,4 km
Čistý čas 2:50
Průměr 16,28 km/h

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat