24. 7. 2017

Horní Studénky, Hambálek, Jakubovice a Janoušov

27. května 2014

ŠUMPERK - BLUDOVEČEK - BLUDOV - BOHUTÍN - KLÁŠTEREC - ZBOROV - HORNÍ STUDÉNKY - RYBNÍK SYCHROV - POD PUSTINOU - ČERTÍ SKALKA - HAMBÁLEK - JAKUBOVICE - ROZC. POD AMERIKOU - JANOUŠOV - ŽAMPACH - HOSTICE - RUDA NAD MORAVOU - HRABENOV - ŠUMPERK

Podle seznamu projetých míst nebo podle mapy pod odkazem si snadno uděláte obrázek, kudy čtvrteční trasa vedla. Asi je zbytečné popisovat každý šutr, ale přece jen nastíním dané podmínky.

Start tradičně ze Šumperka, kolem restaurace Koruna a po Bludovské ulici na cyklostezku k Bludovečku. Pak sjezd dolů do Bludova a stoupák okolo Vlčího dolu nad Bohutín, kde čeká další odpočinkový sjezd. Z Bohutína to máme jen kousek do Klášterce a na křižovatku, kde odbočíme doleva na Zborov. Samozřejmě už v Klášterci začínáme zdolávat další, zřejmě nejdrsnější kopec. Na okraj Zborova je to asi 3 km, ale i průjezd vesnicí se odehrává v citelném stoupání, které mírně poleví až za ní. Horní Studénky od Zborova dělí zvlněná silnice o délce asi jednoho a půl kilometru a ve Studénkách opět stoupá. Normálně se jezdí kolem kravína, ale já jsem si chtěl udělat změnu a tak jsem to vzal přímo uličkou nahoru. Z pohledu náročnosti to nebylo dobré rozhodnutí, ale změna zažitého potěšila.

Vyjedeme u kostela Sv.Leonarda a následujeme žlutou turistickou značku, nebo též cyklotrasu č.6229. Po rozbité asfaltce nejprve mezi loukami k rybníku Sychrov a pak do lesa. Následující etapa už pro dalších 3,5 km asfalt nezná. Je to normální lesňačka, toho času pěkně rozbahněná po nedávných deštích.

Asi všichni tušíme, že blatníky jsou dobrá věc. Oceníme je ale teprve tehdy když je nemáme, a proto z vlastní zkušenosti tohoto výletu doporučuji blatníky mít a používat. Ještě před napojením lesní cesty k silnici na Hambálku mineme zajímavé skalisko Čertí skalky.

Ono tedy z cesty moc dobře vidět není, je potřeba k němu sejít asi 80 metrů lesem, ale když už tam člověk je, proč si neudělat zastávku? Na Hambálku silnici pouze křížím a jedu dále k Jakubovicím. Zde nás čeká taky silnice, i když by už snesla nějakou údržbu. Ze svahů u vysílače se nabízí nádherné výhledy východním směrem.

Na okraji Jakubovic se téměř vždy pasou pod silnicí krávy a za nimi se rýsuje silueta kostela. Sjezd do dědiny je příjemným odpočinkem, i když jen na chvíli. U činžáků poblíž kostela točím doleva. To je tam, kam vede i žlutá turistická značka. Cesty jsou nejdřív kamenité a pak už jen hliněné, místy hodně prudce stoupají, ale okolí zdejších svahů a luk je skutečně krásné a uklidňující.

U rozcestníku U Ameriky, kde přes cestu protéká malý potok, už pokračujeme po zelené značce k Janoušovu. Ještě před Janoušovem projedeme malou osadou Mezník s několika krásně udržovanými chalupami. Vystoupáme k ohradě a tam už zase najíždíme na asfaltový povrch.

Po chvíli se již napojíme na silnici vedoucí celým Janoušovem a po ní vystoupáme kolem hotelu Horizont do janoušovského downtownu, tedy k prodejně smíšeného zboží a ke kostelíku. Teď je třeba dostat se na cestu nad vesnicí a to lze udělat dvěma způsoby. 1) značenou, delší, ale na stoupání méně náročnou cyklostezkou kolem statku a sjezdovky, nebo 2) přímo po modré značce.

Zkusil jsem tu druhou možnost a příště půjdu do jedničky. U rozcestníku Janoušov, Na domečku už jen šlapeme po šotolinové cestě nad Žampach. Pro nedostatek času jsem musel vzdát úmysl pokračovat k Hartíkovu a spouštím se dolů kolem Žampachu do Hostic. To, co tu vydávají za cyklostezku je snad den ode dne v horším stavu. Brutál!

Naštěstí jsem se dokodrcal živ a relativně zdráv až k osadě Na drahách, kde již nic nebrání sjezdu přes Hostice skoro až do Rudy nad Moravou. V Rudě točíme vlevo do Hrabenova, vstříc poslednímu velkému stoupáku završenému až u hájovny Na Vápenici. Závěr výletu už tvoří jen sešup do Šumperka provázený krásnými výhledy na horské panorama.