23. 7. 2017

Rabštejn

27. července 2008

ŠUMPERK - KRÁSNÉ - HRABĚŠICE - ROZCESTÍ HVĚZDA - RABŠTEJN - SKŘÍTEK - ZTRACENKA - RUDOLTICE - SOBOTÍN - VIKÝŘOVICE - ŠUMPERK

Původní článek

Rabštejn je jeden z nejznámějších turistických cílů v okolí Šumperka. Ve 14. století zde byl postaven hrad (první zmínka pochází z roku 1318), z něhož dnes už sice zbývají jen trosky, nicméně i přesto sem stále míří turisté. Jsou to milovníci výhledů, přírody i příznivci lezení po skalách. Rabštejn je totiž také vyhlášenou lezeckou lokalitou.

Na kole se dá ze Šumperka na Rabštejn dostat buď přes Skřítek nebo přes Hraběšice a rozcestí Hvězda. Od Hvězdy ovšem cesta vede z části lesem po nekvalitní stezce plné kamení, bláta a kořenů, takže pokud se sem vypravíte, zvažte možnosti svého kola. Celkově a jednosměrně ujedete cca 17.5km, zpátky pochopitelně aspoň znova tolik, budete-li se vracet po stejné cestě, což však nedoporučuji. Pokud pojedete přes Šumperk po Jesenické ulici nebo okolo tzv. "Hlucháku", vyjedete na "výpadovce" na Vikýřovice. Zde však odbočte doprava na cestu mezi rodinnými domky a garážemi na most přes řeku Desnou a směrem doleva se dostanete na rozcestí u restaurace U Jirsáka. Zde zahněte doprava přes železniční přejezd. Vyjedete z města, prosvištíte kolem letiště, pak kolem koupaliště na Krásném, kde si slabší povahy utahané už touto etapou mohou dát něco na svlažení hrdla, a pokračujete stále po hlavní silnici dál. Časem minete chatovou osadu, lom, chvíli pojedete lesem a dojedete do Hraběšic. Je to dědina dlouhá jak týden před výplatou a také postavená na pořádném kopci, který vám dá asi zabrat. Kopec se táhne ještě asi kilometr za vesnicí a pak už dojedete na vrchol. Stojí zde televizní vysílač a ruiny turistické chaty Traťovky, kolem kterých vede štěrkovitá silnička do lesa. Ta je pro vaše potěšení taky do kopce a věřte mi, že toho potěšení nebude málo, neboť po ní budete šlapat asi šest kilometrů prakticky ve stálém stoupání než se dostanete na Hvězdu. Hvězdu poznáte podle prudké zatáčky doleva a malého palouku s dřevěným odpočívadlem. Jistě si zde rádi oddechnete, odeženete dotěrné mouchy a při pohledu na to jak se silnice dále směrem na Skřítek prudce zvedá vzhůru se zcela určitě zaradujete, že vy pojedete dolů do lesa. Odbočka z Hvězdy na Rabštejn nevypadá zrovna jako cyklotrasa. Musíte zkrátka vjet mezi stromy a očekávejte přivítání v podobě kořenů prorůstajících stezku. Snad vás uklidní, že to bude jen na chvíli. Pak nastoupí travička, udusaná hlína, kamení, bláto, štěrk... prostě samé hezké a příjemné věci. Z toho je jasné, že favoritka asi na takový výlet nebude nejvhodnější dopravní prostředek. Mnohem lepší je horské či trekové kolo, nejlépe s odpruženou vidlicí. Ruce dostanou také dost zabrat rázy a otřesy, takže osobně doporučuji natáhnout gelové cyklistické rukavice a všem ochrannou přilbu. Během jízdy nečekejte nic mimořádného. Jen u jedné paseky je další dřevěné posezení a - než zaroste - pěkný výhled směrem k Třemešku. Zhruba po dvou až třech kilometrech od Hvězdy se ocitnete u horské chaty Rabštejn. Můžete si zde dát pití nebo něco k jídlu. Ceny jsou sice vyšší, ale to se v takových podmínkách musí čekat. Asi nemusím popisovat jak po relativně náročné cestě potěší orosený půllitr Kofoly a smažené tvarůžky s hranolkami. Když se potom ještě opláchnete v nedalekém prameni zdá se, že máte najednou spoustu sil pokračovat třeba až na kraj světa.

A právě to je vhodný okamžik pro výstup na skály a ruiny hradu. Kolo nechejte zamčené ve stojanu u chaty a následujte turistické značení. Ujdete nějakých 200 metrů v lesním porostu a ocitnete se u skály, na kterou je třeba se dostat. Cesta je ohrazena dřevěným zábradlím, ale je docela prudká. Cestou můžete aspoň pozorovat horolezce zažrané do své oblíbené činnosti. Zábradlí vás zavede ke skále. Na tu můžete vylézt a z plošinky na ní si vychutnat první krásný výhled na zelené lesy okolo. Tato plošinka ovšem stále není na samotném vrcholu, kde je výhled samozřejmě ještě o něco úchvatnější. Dostat se tam ale může někomu dělat problém - hlavně osobám trpícím klaustrofobií či strachem z výšek. Že to nejde dohromady? Ale jde! Na vrchol skály se totiž dostanete po asi sedmimetrovém dřevěném žebříku ve skalní průrvě. Pokud však svůj strach překonáte uznáte, že to stálo za to. Výhled je opravdu nádherný a už samotný vrchol skály má něco do sebe. Uvidíte dokonce i zmíněnou restauraci dole na palouku a bude vám připadat vzdálenější než ve skutečnosti je. Osobně se mi odtud dolů moc nechtělo, ale co se dá dělat? Dolů sejdete opět po žebříku a vrátíte se stejnou cestou k chatě. Odtud je pak zajímavé vrátit se přes sedlo Skřítek, kam vás zavede modrá turistická značka po relativně pěkné silničce, takže odpružení vašeho kola si odpočine. Vy ovšem nikoliv. Jak už je dobrým zvykem místní krajiny, po krátkém sjezdu z Rabštejna budete opět pár kilometrů stoupat. Je to sice fuška, ale horský vzdoušek, o poznání svěžejší než dole ve městě, vás možná bude motivovat k veselejšímu šlapání. Až uslyšíte auta jezdící po hlavní silnici z Rýmařova, jistě budete štěstím bez sebe. To je totiž nejvyšší bod vaší cesty. V motorestu na Skřítku si můžete dát něco na občerstvení a pak už hurá dolů z kopce! Pokud nechcete celou dobu kličkovat mezi auty a zbytečně si prodlužovat cestu, doporučuji někde ve druhé zatáčce pod Skřítkem zahnout doleva na nenápadnou silničku dolů. Je sice trošku v horším stavu, ale dá se po ní jet celkem svižne. Provede vás Klepáčovem mezi rekreačními chalupami a než se nadějete, budete u motorestu Ztracenka. Dál do Šumperka trefíte sami. Stačí se držet směrových cedulí. Pro dobrodružnější povahy, které toho pořád nemají dost, je k mání ještě možnost v Sobotíně zahnout doprava a přes kopec zajet do Maršíkova juknout na dřevěný kostelík. Do Velkých Losin je to pak už co by kamenem dohodil a z Losin do Šumperka jistě trefíte také. Přeji tedy hezkou cestu a hlavně hodně sil. Budete je potřebovat ;)