27. 7. 2017

Drozdov a Pivonín

14. března 2016

ŠUMPERK - BLUDOVEČEK - BLUDOV - CHROMEČ - VYŠEHOŘÍ - POSTŘELMŮVEK - ROVENSKO - SVÉBOHOV - JEDLÍ - DROZDOV - PIVONÍN - RŮŽOVÉ ÚDOLÍ - ZÁBŘEH - ROVENSKO - POSTŘELMOV - SUDKOV - DOLNÍ STUDÉNKY - ŠUMPERK

O pondělním ránu se dá říct, že bylo slunečné, jasné - snad i jarní, ale rozhodně nebylo teplé. Teplota venku od mrazivého rozbřesku povylezla jen velmi neochotně o tři nebo čtyři stupně, což je slabota. Když jsem ráno odvedl potomstvo do školky, nakoupil a vyřídil ve městě další věci, přece jen jsem se rozhodl vyjet. Hlavně proto, že následující dva dny dvojčátka do školky nepůjdou a já budu dělat au-pair v plném rozsahu, kterýžto rozsah se s většími výlety neslučuje. Trasu jsem měl napůl vymyšlenou už dřív. Někdy v budoucnu bych ji chtěl s několika změnami zopakovat na MTB, tentokrát to však bylo "jen" silničně na krosce.

Startuji něco po půl deváté. Nejprve sjíždím od paneláku dolů na "Gottwalďák" a pak kolem Koruny cyklostezkou k Bludovečku. Ve stoupání jsem se pěkně zahřál, ve sjezdech ochladil... zkrátka se to plus-mínus vyvažuje. Jedu rekreačním tempem, neboť mám v úmyslu se nepřepínat a nebrat ohledy na nějaké průměrné rychlosti a podobné voloviny. Z Bludovečku sešup do Bludova a tam pěkně po silnici kolem školy dolů. Míjím lázně, přejíždím most přes Moravu a odbočkou vlevo se dostávám do Chromče. Chromeč není ničím extra zajímavá a plácek před obchodem, kde staví i autobusy, působí dost ošuntěle. Uličkou mezi domy se dostávám na cestu kolem statku. Už jsem tu byl vícekrát, takže vím kde zahnout, ale pokud byste se sem někdy dostali poprvé, stačí nechat se vést agrárním odérem. Do následující obce, Vyšehoří, kolem statku vede rozbitá asfaltka. Zhruba padesátimetrový úsek na ní poměrně ostře stoupá, ale lze vyjet bez potíží. Za Vyšehořím stavím u rybníka, i když vzato zpětným pohledem, byla tahle zastávka poměrně zbytečná a nepřinesla nic nového.

Po Vyšehoří je v itineráři Postřelmůvek oddělený menším kopcem od Rovenska, kde na křižovatce točím vpravo a zde započíná první náročnější stoupání do Svébohova. Ono je to sice jen 2.5 km, ovšem zafuněl jsem se. Silnice ještě chvíli stoupá i skrze Svébohov, takže na konci dědiny si dělám mikropauzu u ohrady s koníkama. Menší sjezd do údolí a na následující křižovatce, po odbočce doleva, přichází další krpál. Táhne se přes celé Jedlí a pokračuje ještě asi napůl cesty ke Drodozdovu. Za zmínku rozhodně stojí nádherné výhledy z okraje Jedlí, které nabízí severozápadní panorama se svahy Orlických hor nebo třeba Lázku na pomezí Moravy a Čech. Cestou míjím spoustu božích muk i křížů (tento trend bude pokračovat i nadále), nebo třeba malou kapličku zašitou v serpentině u cesty asi půl druhého kilometru nad Jedlím. Do Drodzova přijíždím sjezdíkem.

Nejsem si 100% jistý jak pokračovat, tak interpeluji fousatou postavu u auta pod kaplí. Postava dává radu a já se dle této rady dávám kolem kostelíka nahoru po ne úplně výstavní silničce. Ta mě přivádí nejprve na rozcestí za posledním domem. Točím doleva podél elektického ohradníku a po děravém povrchu, který místy původní asfalt spíše tuší, drkotám dolů. Úsek mezi Drozdovem a Pivonínem tvoří několik "houpaček" a tradičně spousta křížů. U jednoho z nich je zřízeno hezké posezení s lavičkou, za níž se to v trávě hemžilo kvadriliardami červených kněžic. Mezi pastvinami sjíždím na okraj Pivonína. Kostelík a pár domků, kolem louky a les. To je Pivonín v kostce. Sjezd k motorestu v Růžovém údolí mě přiměl popřemítat, že jet sem na horáku by taky nebylo od věci. Díra na díře.

No a pak už nuda a šeď v podobě posledního drsnějšího kopce mezi "Růžákem" a Zábřehem. Stav zábřežských silnic je v těchto dnech více než tristní. Zkouším chytračit odbočkou přes Krumpach na Bořiny, kudy po polňačce sjíždím na silnici do místa kde tato Zábřeh opouští směrem k Rovensku. S ohledem na jedno hodně bahnité místo a následné znečištění kola i mě to asi nebyl nejlepší nápad, ale neplánované zpestření je vlastně taky pozitivum, ne? Návrat do Šumperka už se odehrává podle zajetého scénáře po trase Rovensko-Postřelmov-Sudkov, od něhož do města vedou cyklostezky. Doma brzdím asi za tři hodiny a pět minut po startu.