28. 7. 2017

K rozhledně na Háji a ke kostelíčku

6. července 2016

ŠUMPERK - HÁJOVNA NA VÁPENICI - ROZHLEDNA HÁJ - HÁJOVNA NA VÁPENICI - LESNÍ KOSTEL BOŽÍ TĚLO - SEDLO U ČERVENÉHO KŘÍŽE - ŠUMPERK


V pondělí jsem si parádně zajezdil na silniční trase do Staráku a zvládl přes 63 km. Dnes to v tom studeném fučáku na velké poježdění nebylo, tudíž jsem vyjížďku pojal skromně a vyšlápl si jen k rozhledně na Háji. Vždycky jsem tam chodil pěšky, teď tedy poprvé na kole. Vlastně už jsem to kdysi na kole dal, a to chvilku po jejím otevření. Bylo mi asi patnáct a místo mtb jsem jezdil na "závodce" (Eska Premier Junior - děsnej střep). Kus jsem ji pochopitelně tenkrát táhnul pěšky lesem a po následném sjezdu bylo potřeba nechat vycentrovat kola, neboť silnička z nějakého záhadného důvodu doznala značných traumat. Od těch dob se lecos změnilo. Není mi (dávno) patnáct, místo silničky mám bika a na rozhlednu koukám z okna. Zdálo se tedy, že teď by akce mohla dopadnout lépe.


Protože o Háji jsem už na blogu mnohokrát psal, vezmu reportík spíš heslovitě.

Hrabenovská hájovna stojí na nejvyšším bodě silnice mezi Šumperkem a Hrabenovem. Nad ní se nalézá rozcestí, odkud lze na vrchol Háje vyrazit. Pěší trasa, značená červenobílým psaníčkem, měří od hájovny k rozhledně 1,5 km. Přibližně druhá půle je ovšem pro kolo příliš drsná, takže je dobré využít maličko delší, leč sjízdnější variantu bez odbočky  na pěšinu. Převýšení mezi hájovnou a vrcholem činí cca 160 metrů. Každopádně se zapotíte. Tam, kde turistická značka odbočuje vlevo do lesa, budeme pokračovat dále po štěrkové cestě. Dosud bylo stoupání sice náročné, ale teprve kousek za tímto rozcestí začne být brutální. Nejtěžší část tvoří bez debat asi 150 metrový úsek po opuštění štěrku a napojení se na lesní cestu. Je to tam samý šutr, kořen a díra, přičemž i na kašpara jsem se tam vyškrábal s jazykem na triku.


U rozhledny jsem byl asi za 35 minut od startu. Vzdor tomu, že na můj dotaz odpověděly u hájovny dvě holčiny se psem, že rozhledna je zavřená, měli otevřeno. Hurá! Ostatně mířilo sem více turistů (hodně rodin s dětmi) a jistě by byli zklamaní, kdyby se trmáceli zbytečně. Vyhlídková plošina se nachází ve 24 metrech nad zemí, nadmořská výška Háje je 631 m. Po zaplacení dvaceti korun vstupného čeká příchozího 133 schodů (nepočítal jsem to, ale dole stojí tabulka s tímto údajem). Výhled je super, dá se říci kruhový, byť místy ho maličko kazí vrcholky stromů. Jeseníky jsou odtud jako na dlani, město Šumperk stejně tak. Na jihu znalci rozeznají silo v Zábřehu, Postřelmov a Bludov. Podle cedulek pod okny by měl být viditelný třeba i Šternberk nebo Bradlo. Stejnou cestou jako nahoru jsem sfrčel zase k hájence. Po štěrku se kvůli nebezpečí smyku nedalo jet moc rychle, brzdy dostaly celkem zabrat. Protože jen vylézt na rozhlednu a vrátit se domů mi přišlo málo výživné, vzal jsem to ještě menší zajížďkou okolo kostelíku Boží tělo, který stojí v lese mezi Hrabenovem a Bludovem. Technicky je spíš u Hrabenova, ale patří Bludovu. U kostelíka najdeme 14 zastavení křížové cesty a kapličku s pramenem, který jsem už párkrát zastihl suchý. Dnes ovšem tekl jako obvykle.


Pokračuji po žluté k sedlu U Červeného kříže. Vede tam šotolinová cesta (dají se v ní sice najít stopy dávného asfaltu, ale v převaze není). Ta chvíli stoupá a chvíli klesá, takže aspoň není při jízdě nuda. Na sedle je pouze skromný přístřešek a rozcestník. Já pokračuji po žluté, nyní už jen hodně prudce dolů. Cesta je mapách vyznačená jako zpevněná, tomu ale nevěřte. Je to normální hlína se šutrama, jejímž středem se táhne stouha vymletá dešťovou vodou. Po čase trochu zvolní a jede se jakštakš dobře. Níže se napojuje na vrstevnicovou šotolinu, kudy je možné si cestu usnadnit. Já z nějakého důvodu pokračuji dál po žluté přímo lesem dolů, čemuž sám moc nerozumím, protože pokud od Červeného kříže sem to bylo nepohodlné, dál už je to až o ústa. Přesto žiju. Z lesa vyjíždím na kraji pastviny a podél ohradníku už stačí dojet do města na asfaltovou silnici. Celkem najeto trapných asi 15 km. Vzhledem k převýšení a stavu terénu v některých etapách mi přesto bohatě stačily.

STATISTIKY
Ujeto 15,14 km
Čistý čas 1:05
Průměr 13,9 km/h

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat