2. 8. 2017

Vyhlídka z radniční věže ve Starém Městě pod Sněžníkem

18. července 2015


Když jsem se loni dočetl, že 35 metrů vysoká věž radnice ve Starém Městě pod Sn. byla otevřena turistům jako vyhlídka, měl jsem v itineráři přidaný další bod. Povedlo se mi jej splnit sice až po roce, ale hlavní je, že se povedlo. V sobotu jsem měl příležitost, kterou se mi povedlo během odpoledne využít. Do Starého Města jsem nejel jenom kvůli vyhlídce, poté následovala další procházka, ale tady vám popíšu jen tu vyhlídku.


Jedno je jisté: radnici najde každý snadno. Nejenže jde o bod viditelný z města skoro odkudkoli, ale vedou k němu všechny hlavní silnice. Nadto stojí na jediném náměstí, což se jako informace taky hodí. Než se sem vypravíte sami, raději ještě jukněte na web staroměstského turistického infocentra, abyste měli jistotu, že se nahoru dostanete. Infocentrum, kde vás na věž pustí, hledejte z bohu radniční budovy. Vstupné pro osobu činí 20 Kč. Někdy dělají komentované prohlídky s průvodcem, ale já byl sám, či možná se osazenstvu ícéčka jen prostě nechtělo v tom vedru ven - těžko říct, zkrátka jsem dostal čipovou kartu a byl vyslán jako samostatná jednotka. Karta je vlastně elektronický klíč do budovy a otevírá hlavní dveře a přístup do věže. Platí se za ni vratná záloha 100 Kč. Pro méně chápavé upřesním: když ji na konci zase odevzdáte jako jeden kus, dostane to kilo nazpátek.


Začíná se na schodišti na západním rohu radnice. Na jeho konci vás čekají dveře, které otevřete kouzelnou kartičkou. Opravdu vás jenom tak pustí do jinak prázdné radnice. Je to docela zajímavý pocit. Všude zhasnuto a pusto... Kdo byste však měl strach ze tmy, klidně si můžete rozsvítit. Interiér radniční budovy je jaksi neokázalý, trochu připomíná nějaký činžák. Bloudění netřeba se báti, cestu k vyhlídce ukazují šipky. Po zdolání hlavního schodiště se dostaneme do místnůstky, kde je tma jak v ranci, takže není špatný nápad použít vypínač osvětlení. Nahoru na věž se odtud nejde rovně (tedy protějšími dveřmi), ale černými dveřmi vlevo. Ve futrech je drží kovová zarážka, kterou není od věci vysunout. Za dveřmi číhá stůl s pamětní knihou pro vaše pozdější nadšené vzkazy. A schodiště. Nejprve dřevěné, pak kamenné. Tlusťochy nepotěší ani jedno, prostoru poskytuje opravdu málo. V letnímu vedru se navíc přidá dusno. Ani na samotné vyhlídce toho místa není moc. Šířku ochozu tipuji tak na 60 cm. Dva lidi by kolem sebe nejspíš neprošli. Není tu žádný poklop nebo dveře, prostě vylezete nahoru po schodech a jste tam. Celé se to dá obejít dokola. Ne zcela, protože na konci je přepážka, abyste nespadli z druhé strany dolů do schodiště.


Vyhlížet ven umožňují okénka mezi ciferníky věžních hodin. Asi se dají i otevřít, ale drží dost pevně a já neměl odvahu s nimi zápasit. Otočit klikou mi každopádně šlo naprosto snadno a nezdálo se, že by rámy drželo ještě něco jiného než nabobtnalé dřevo. Je dobré dávat pozor na tyče vedoucí do ciferníků, což platí hlavně pro dlouhány jako jsem já. Tyče trčí ze středu věže k vnější straně na čtyřech místech. Lze dokonce dvířky nakouknout přímo na hodinový mechanismus, ovšem milovníci ozubených kol a pružinek budou zklamaní. Hodiny jsou řízeny elektricky a k vidění z nich proto není prakticky nic.
Mám zkušenost z jiných měst, že vyhlídka z věže radnice není vždy úplně ta nejlepší možná a platí to i tady. Na "Starák" se dá koukat z několika okolních kopců a myslím, že ten pohled bude většinou lepší. Faktem ale zůstává, že na ty kopce musíte dlouho šplhat a stejně z nich neuvidíte nic tak blízko, jako z radniční věže. Proto má smysl sem vylézt.
DÍKY ZA NÁVŠTĚVU

Žádné komentáře:

Okomentovat