1. 8. 2017

Muzeum Tatra Kopřivnice

21. srpna 2011
"TATRA NEZNÁ BRATRA"

Většina okolností je obecně známá. Tatra - jakési rodinné stříbro českého průmyslu, je dnes spíše v útlumu a vše, co uvidíte na následujících fotkách patří hlavně minulosti. Dnešní Tatra má existenční problémy, v nichž se "koupe" už léta a můžeme jen doufat, že plánovaný projekt nového vozu ve spolupráci s DAFem ji udrží při životě. Bavíme-li se o historii Tatry, je třeba zmínit úplné začátky automobilismu v našich zemích. Vůz Präsident, "šestsettrojku", cestovatele Hanzelku a Zikmunda, rallye Paříž-Dakar s Karlem Lopraisem, či akci Tatra kolem světa, na kterou si ještě jako kluk pamatuji. Je toho pochopitelně mnohem více, ale 1) nejsem v tomto směru zase tak znalý, 2) by se sem do jednoho krátkého článku stejně všechno nevešlo. Proto to budeme muset zvládnout ve zkratce. Tatrovácké muzeum najdeme v moderní budově poblíž středu města. Vstupné pro dospělou osobu činí 110Kč (vyplatí se).

Expozice mapuje historii Tatry od jejích úplných počátků. Všiml jsem si, že mnohé vozy mají normální SPZku. Je možné, že jsou občas používány i v provozu. Aut tu mají ohromné množství, všechno pěkně nablýskané tak, že každému fandovi veteránů poskočí krevní pumpa. Některé modely si vysloužily vlastní "kamrlík" s tematicky pojatým pozadím. Nesmí chybět legendární Tatra 603. Vzpomínám si na doby, kdy tento bourák byl ještě čas od času k vidění normálně na ulici. Ve své době platil za opravdové žihadlo. Když jsme u těch žihadel, nemůžu nezmínit expozici historických závodních vozů.


Líbil se mi ovšem i malý náklaďáček, připomínající podobná vozítka používaná v USA během 30. let, jak je známe z dobových černobílých filmů. Kdo hrál na PC Mafii, tomu nemusím nic vysvětlovat. Mezi kuriozitky patří pod stropem zavěšený letoun a jistě i poněkud výstřední předchůdce sněžných skůtrů a roleb. Nesmí chybět originální kamion, se kterým Loprais vyhrával slavnou rallye Paříž-Dakar. Jako prcek si ji pamatuji ještě na předváděčce u nás v Šumperku. Tuším, že to bylo při závodech sajdkár na šumperském Kotli.


Na závěr si neodpustím zmínit Tatru 815 GTC. Byla součástí expedice Tatra kolem světa a ve svých klukovských letech jsem reportáže z cesty hltal v časopise ABC. Měl jsem dokonce plechové autíčko v podobě tohoto obřího karavanu. Příjemným překvapením je, že na internetu jsou i dnes po letech stránky věnující se této expedici. Nejspíš je udržují nějací nadšenci, kterým za to patří velké uznání. Najít je můžete zde: http://tatrakolemsveta.cz/

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat