2. 8. 2017

Háj ve Slezsku a blízká jezera

16. června 2015


Přes víkend jsme byli s rodinou v jednom penzionu v Háji ve Slezsku. Jako příkladně zvídavý exemplář jsem se před odjezdem pochopitelně probral mapou a hledal nějakou místní atraktivitu, kterou bych si mohl prohlédnout. Vzhledem k podmínkám nebylo možno vymýšlet žádné extrémy. Jen něco, co by se dalo zvládnout relativně snadno a rychle. Zdejší dvojice jezer, vzniklých těžbou štěrkopísků, těmto požadavkům naprosto vyhovuje. Na místě jsme byli dva dny - sobotu a neděli (to už tak o víkendech bývá, že?). V sobotu jsem si sám oběhl jezera, zatímco zbytek rodiny si vzala na starost teta. V neděli dopoledne jsme prťatům slíbili zmrzlinu, tak jsme vyrazili do terénu jako rodina kompletní. Se zmrzkou jsme bohužel neuspěli, ale zaplácli jsme to alespoň nanuky ze supermarketu.


Je smutným faktem, že z Háje ve Sl. samotného jsme toho mnoho neprošli a neviděli. Viděli jsme naopak to, co zase tak zajímavé nebylo. Třeba nákupní centrum či vlakovou stanici. Naproti stojí pomník Petra Bezruče. Nedaleko najdeme ještě pomník Vladislava Vančury, který se zde narodil. To jsem vlastně nevěděl. V celém okolí Háje stojí poměrně velké množství bunkrů, pevnůstek a řopíků. V tom se to tu podobá Králicku a Staroměstsku, jen bez těch kopců.

Teď k jezerům. Dá se k nim dostat pohodlně po asfaltce a pak po polní cestě, což má i svoje nevýhody. Především to, že se sem dostane každý a pak to podle toho vypadá. Kolem břehu byla hlava na hlavě, na čemž se jistě podepsaly i teploty přes třicítku. Háj ve Slezsku leží někde napůl cesty mezi Ostravou a Opavou, kolem protéká i řeka jménem Opava. No, protéká... Občas jsem měl dojem, že směr a rychlost toku přímo závisí na směru a rychlosti větru, ale zanechme jízlivých komentářů. U lávky přes ni je malé posezení pro znavené poutníky a mapa pro zbloudilé poutníky. Špinaví poutníci mají k dispozici Opavu, nebo raději blízké jezero, kde je voda rozhodně čistější.


To jezero je krásné. Voda čistá a z hladiny vykukuje pár malinkých ostrovů. Dvojice protáhlých ostrůvků poblíž středu jezera slouží, aspoň co jsem si všiml, hlavně ptákům. Jejich křik byl slyšet až na břehu. Na jižním okraji, kam jsem došel jako první, lemovalo břeh stromoví. Do něj však vedly cestičky na skryté plácky obsazené rybáři nebo partičkami toužící po koupeli. Pár místeček naštěstí zelo prázdnotou, tak jsem si do nich mohl vlézt a porozhlédnout se. Pevnůstky nalezneme i tady. Ba co víc, uprostřed vod! Podle mapy je bunkřík i na ostrůvku u západního cípu jezera. Já jsem skrze křoví neviděl ani prd, ale prý tam opravdu něco je. Už na severním břehu, nebo přesněji zhruba 40 metrů od něj, stojí na malé vyvýšenině kaplička. Byla obklopena travou a kopřivami, ale vypadala pěkně. Zde musím udělat menší skok, protože cesta, po níž jsem šel, se od vody trochu vzdaluje a pokračuje loukou. Teprve po čase se zase začne blížit více ke břehu, z něhož toho ale skrze křoví není vidět moc. I kvalita cesty tu dost upadá a je třeba použít pěšinky vyšlapané okolo. Brzy jsem zase nadosah hladině, jen v nepříliš idylickém prostředí. Hned za zády totiž stojí pozůstatky těžební techniky a haldy kamení. O kus dál, na jakémsi valu podél části severního břehu, už je zase všechno v pohodě. Všude sice stály cedule s nápisem PROSTOR TĚŽBY, VSTUP ZAKÁZÁN, ale nikdo si z toho nedělal hlavu a lidí tu byly mraky.


Všiml jsem si malé pěšinky vedoucí kamsi do křoví, tak mi přišlo zajímavé zjistit kam by se po ní došlo. První metry nic moc, protože vedly po mostku přes cosi bahnitého. Pak jsem ovšem vyšel na hrázi dalšího jezera a díky tomu pohledu bylo vše špatné zapomenuto. Druhá vodní plocha, na kterou jsem tam narazil, nese název Nezmar a na opačné straně se na hladině zrcadlilo panorama Dolního Benešova. Že je to Dolní Benešov jsem zjistil od dvojice kluků, co seděli na lavičce a pro změnu zjistili ode mě kolik je hodin. Návazně na to, a taky pohledem na mapu jsem si uvědomil, že bych měl procházku pomalu končit a vrátit se ke smečce. Zpět do Háje ve Slezsku jsem došel po silnici, což není nic záživného. Zkrátka je tu pěkně a pokud budete poblíž, zajděte se raději podívat sami.
DÍKY ZA NÁVŠTĚVU:)

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat