13. 6. 2020

Z Písařova přes Stráž, Kamenec a Paramuť do Štědrákovy Lhoty

Mapa jpg Mapa web  Fotoalbum
11 km

Procházka z Písařova přes přilehlé pastviny a louky k Čečeli je taková moje každoroční tradice. Vesměs vždycky vyjde na květen nebo červen, takže letošní čas do téhle tradice hladce zapadl. Při svých výletech se snažím oblíbené trasy neopakovat úplně do puntíku stejně. Letos jsem si vymyslel přejít turisticky nevyznačený Kamenec (914 m) a poté seběhnout po zelené dolů do Štědrákovy Lhoty na autobus. Oba úseky jsem ještě nikdy nešel, zdály se mi nezajímavé. Dnes však bylo třeba plánovat velice rychle - v řádu minut - a zrovna tahle varianta nejlépe odpovídala dostupným spojům MHD. Autobus ze Šumperka odjížděl kolem půl jedné po obědě a na samotnou procházku jsem měl cca 3,5 hodiny. Stačily akorát.


Dnes si dovolím přeskočit tu etapu, kterou opakuji pořád stejně a už jsem ji popisoval vícekrát. Zmíním jen nutnost přelézt elektrický ohradník na pastvinách pod Stráží, ale většinou bývá průchod volný. Koho by podrobnosti téhle části zajímaly, může použít tyhle odkazy: 1, 2, 3. Já je dnes vynechám a dole pod textem z nich přidám jenom několik fotek.

Začnu až na rozcestí červené a zelené tur. značky - Partyzánské bunkry Čečel. Nachází se na cestě, která kopec obtáčí kousek pod vrcholem a kudy jsem pokračoval po červené k rozcestníku Čečel - silnice. Silnice tam mimochodem není, jen šotolinová lesní cesta. Co na rozcestí najdete je posezení se stříškou, dřevěný kříž a také jakousi boudu, o které si už nejsem jistý jestli tam bývala i dříve nebo je nová. Červenou značku měním za modrou a stoupám asi 700 metrů na Hrubý les. Jde se klasicky mezi stromy a až těsně před Hrubým lesem se objeví travnatý palouk. Od stejnojmenného rozcestníku jdu rovně ještě asi 50 metrů po značce a poté odbočuji doprava. Cesta už není ani šotolina. Jen rozježděná hlína. Po chvíli se rozestupují stromy a procházím rozsáhlou pasekou. Pořád tu zbývají pařezy a spousty třísek. Není to úplně veselý pohled a vzdálené hřmění mi připomíná varování meteorologů, že hrozí prudké bouřky. V mobilu narychlo zjišťuji, že bouřka by mě měla minout a naštěstí skutečně minula. Chytit nějakou průtrž by tady byl asi docela problém.


Vcházím opět do lesa a jakkoliv moje očekávání nebyla velká, tak musím konstatovat, že les je tu nádherný. Nečekejte žádné vyhlídky, skalní útvary ani další podobné atrakce. A přesto se vyplatí sem zajít prostě jen proto jak se stromy tu vystřídají z jehličnanů za listnáče, tu rozestoupí do malebného paloučku a onde třeba naaranžují spolu s křovinami a kapradím zátiší jako z kýčovité pohlednice. Dokonce i cesta, vedoucí přes celý kopec, není jen bahnitá a velkou část se jde hezky po trávě. Samozřejmě nic není ideální. Na dvou místech jsem narazil na škaredou bahnitou louži, a protože nebylo kam uhnout, měl jsem bláto až v botách. Za to si však můžu sám, protože otevřené polobotky si o takovou nadílku vyloženě říkají. Vrchol Kamence poznáte jen podle toho, že terén přestane stoupat, chvíli vede rovně a poté se opět svažuje dolů. Není tam značka ani jiný orientační bod. Za druhou blátivou louží jsem došel na rozcestí a odbočil doprava po šotolinovce k Paramuti. Na Paramuti jsem byl v minulosti několikrát, ale ještě nikdy jsem odtud neprozkoumal úsek po zeleném značení do Št. Lhoty. Hlavně proto, že jsem se tu (až na jedinou výjimku) vždycky vyskytl na kole a pro cyklistu je výhodnější pokračovat jinudy. Sestup dolů až k penzionu Lesanka měří necelé 3 km. Celou dobu klesá, místy hodně prudce. První polovinu lesem, tu druhou podél pastvin, kde jsem si uvědomil, že opomíjet tenhle kout byla obrovská chyba. Je tady totiž opravdu krásně a ty scenérie viděné z luk a pastvin okolo určitě stojí za trochu toho nepohodlí nebo námahy. Na okraji Štědrákovy Lhoty značka prochází soukromým statkem a je třeba dávat pozor na značky, ale nikam daleko zabloudit nemůžete. K Lesance jsem došel od chat na svahu kolem kostelíka a do odjezdu autobusu zbývalo nějakých 15 minut. Načasování tedy vyšlo ideálně a celý výlet vlastně taky. Jen mi došlo, že jak teď jezdím hlavně na kole, tak jsem si odvykl krajinou chodit a bolest nožiček mi to dávala pocítit. Asi bych měl tyhle pěšovýlety dělat častěji.

FOTKY
Nikon D90+Tamron 17-50 mm f/2,8 VC

Písařov 

Výstup po žluté značce z Písařova podél pastvin k rozcestníku Na Stráži


Po červené značce loukami na Čečel. Výhledy jsou tu fantastické. 



Lesní cesta kolem vrcholu Čečele 

Rozcestí Čečel - silnice 

Hrubý les 

Doprava odbočka na neznačenou cestu k vrcholu Kamence

Přechod Kamence 



Tohle je cca vrchol Kamence (914 m.n.m.)



Když na Paramuti zajdete cca 50 metrů doleva, objevíte takovouto paseku s výhledem. 


Sestup z Paramuti ke Štědrákově Lhotě




Štědrákova Lhota 





 Budova nalevo je penzion Lesanka, u níž se nachází také autobusová zastávka


Žádné komentáře:

Okomentovat