28. 6. 2020

Sedlo Skřítek a kolem Měsíční chaty k Vernířovicím

Mapa  Fotoalbum
50 km

Dneska byl fakt brutální hic a donutit se vypadnout na kolo nebylo snadné. Člověk vůbec nemusel vystrkovat nos z domu, aby věděl jak to bude ze silnice sálat do xichtu. Nakonec jsem se ukecal slibem chládku ve vyšších partiích. Start kolem druhé odpoledne nebyl zvolen nejuváženěji, ovšem nakonec si není nač stěžovat. Počasí vyšlo - tedy až moc, a doma jsem byl hodinu předtím, než přišla bouřka.


Dnešní report nebudu moc komplikovat a hned první část vezmu stručně. První částí mám na mysli etapu k sedlu Skřítek, kam jsem došmajdal klasicky přes Hraběšice k Traťovce a pak po žluté přes Hvězdu. Je to krpál jako prase, ale po relativně slušné silnici. Na zpocení stačí bohatě, byť vzhledem k nadmořské výšce je tu opravdu podstatně chladněji, než dole v civilizaci. A když to neprofrčíte, můžete se zastavit u vyhlídky na Krtinci, která vždycky potěší.
Jakkoliv jsem původně chtěl ze Skřítku sjet lesem nad Klepáčovem k Sobotínu a hned domů, celé mě to tak nakoplo, že mi přišlo lepší zkusit jinou trasu, kterou jsem ještě nejel a už dlouho mě láká. Po silnici jsem se spustil směr Sobotín, ale u Klepáčova odbočil doprava do lesa po cyklotrase č.6189. Kdysi jsem ji projel komplet, ale také si na ní všiml slibně vypadající odbočky mimo značení. Od rozcestníku u silnice k této odbočce je to zhruba 2 km, ale fakt drsného stoupání. Nikdo by vám v tom hicu, navíc po zdolaných kopcích nemohl vyčítat, kdybyste pokračovali po značce, protože ta už nyní vede skoro až do Vernířovic pouze sjezdem. "Moje" odbočka se nachází kousek za lávkou přes Ztracený potok. Co se potoků týče, lesem teď neustále zní šplouchání a proudy vody. Je to vlastně fajn a k Jeseníkům vlhko patří. Ale zpět k trase. Odbočuji ze značené cyklotrasy doprava. Zde se terén stále zvedá. Dost prudce a aspoň zpočátku ještě po asfaltu. Ten však brzy zmizí a střídá ho šotolinový povrch. Vlastně díky za to. Horko z ní tolik nesálá, a protože si drží vlhko ze včerejších dešťů, v lese je skvělý vzduch. Dýchá se tím lépe, čím výše člověk vyfuní. Později cesta přestane stoupat a vede spíše po vrstevnici. Okolo krásný les, čistý vzduch... Co víc si přát? Možná více vyhlídek, protože těch tu opravdu není mnoho, ale zase tu čekají jiné radosti. Dojíždím k Měsíční chatě. Nad cestu trčí vrchol Břidličné hory s rozsáhlým kamenným mořem a u cesty nacházím studánku. Studenou vodou z hor nahrazuji zteplalé pití z domova a při bližším průzkumu zjišťuji, že studánka vlastně jen svádí potůček tekoucí z lesa. Žádný problém. Široko daleko už není žádná známka civilizace a voda ze zdejších potoků je k pití naprosto v pohodě. Nedaleko od chaty nacházím jednu z mála vyhlídek a pomalu přecházím do sjezdu. Asi nejpamátnějším bodem jízdy dolů je brod na jednom z přítoků říčky Merty. V těchto na srážky bohatých dnech je tam vody dost, aby vás při průjezdu pěkně ostříkla. Na druhou stranu v horku to bylo fajn osvěžení a navíc hned nad brodem je krásná kaskáda. Kvůli fotce níže jsem se musel zout a projít ledovou vodou blíže, tak si toho važte.
Další sjezdík je opět štěrkový a prudší, než předchozí. Obecně bych doporučil, pokud se sem chcete někdy vydat, abyste to nejeli obráceně, protože byste se nadřeli jako hovada. Šotolina se po chvilce napojí na lesní asfaltovou silničku mezi Zadním hutiskem a Vernířovicemi, kam dojedeme opět super sjezdem a navíc kolem Merty, na níž je spousta kaskád a malých vodopádů. No a z Vernířovic už cestu domů popisovat nebudu, protože jsem to dělal mockrát a není to tak zajímavé.
Se dneškem tedy spokojenost, pokud přehlédnu ono šílené horko, jakože přehlédnout nejde.

FOTKY Z MOBILU

 Hraběšice

Rozcestí Hvězda 

Skála Krtinec 

Vyhlídka z Krtince 

Motorest na sedle Skřítek 

Od Klepáčova k rozcestí U Bochnerovy boudy 

Mimo značenou trasu 

Břidličná hora od Měsíční chaty 

Studánka u Měsíční chaty 

Vyhlídka z paseky 

Lesní cesta

Někde pod Čertovou stěnou 


Brod na bezejmenném přítoku Merty 

Kaskáda nad brodem 

Sjezd do údolí Merty 

Rozcestí Pod Zadním hutiskem 

Podél říčky do Vernířovic 

Vernířovice 


2 komentáře:

  1. Ahoj Tome,cestu k Měsíční chatě jsem měl v merku delší dobu. Zaujala mě Tvoje mapa s uvedeným převýšením 2366m. Vím,že na Mapy.cz s výškoměrem nejde moc spoléhat, ale těšil jsem se na pořádný krpál. Cesta od značené cyklotrasy kolem Měsíční chaty je suprová,takový miluju, ale těch metrů jsem podle Garminu nastoupal jen 906. Ale to je vedlejší. U Kosařů jsem na rozcestí U Elektrárny odbočil do kopce na běžkařskou trasua do Vernířovic sjel od rozcestí Prádlo. Velmi pěkný výjezd. Hodně zdaru, Láďa.

    OdpovědětVymazat
  2. Já na ty nastoupané metry původně nekoukal, ale teď to vidím a taky mám dojem, že je to blbost. Už jsem si všiml kdysi dřív, že tenhle údaj měli na mapy.cz hodně přemrštěný a tohle bude stejný případ. 906 m zní každopádně mnohem reálněji :-) Díky a taky si užívej léta.

    OdpovědětVymazat