21. srpna 2011
"TATRA NEZNÁ BRATRA"
Většina okolností je obecně známá. Tatra - jakési rodinné stříbro českého průmyslu, je dnes spíše v útlumu a vše, co uvidíte na následujících fotkách patří hlavně minulosti. Dnešní Tatra má existenční problémy, v nichž se "koupe" už léta a můžeme jen doufat, že plánovaný projekt nového vozu ve spolupráci s DAFem ji udrží při životě. Bavíme-li se o historii Tatry, je třeba zmínit úplné začátky automobilismu v našich zemích. Vůz Präsident, "šestsettrojku", cestovatele Hanzelku a Zikmunda, rallye Paříž-Dakar s Karlem Lopraisem, či akci Tatra kolem světa, na kterou si ještě jako kluk pamatuji. Je toho pochopitelně mnohem více, ale 1) nejsem v tomto směru zase tak znalý, 2) by se sem do jednoho krátkého článku stejně všechno nevešlo. Proto to budeme muset zvládnout ve zkratce. Tatrovácké muzeum najdeme v moderní budově poblíž středu města. Vstupné pro dospělou osobu činí 110Kč (vyplatí se).
Líbil se mi ovšem i malý náklaďáček, připomínající podobná vozítka používaná v USA během 30. let, jak je známe z dobových černobílých filmů. Kdo hrál na PC Mafii, tomu nemusím nic vysvětlovat. Mezi kuriozitky patří pod stropem zavěšený letoun a jistě i poněkud výstřední předchůdce sněžných skůtrů a roleb. Nesmí chybět originální kamion, se kterým Loprais vyhrával slavnou rallye Paříž-Dakar. Jako prcek si ji pamatuji ještě na předváděčce u nás v Šumperku. Tuším, že to bylo při závodech sajdkár na šumperském Kotli.
Na závěr si neodpustím zmínit Tatru 815 GTC. Byla součástí expedice Tatra kolem světa a ve svých klukovských letech jsem reportáže z cesty hltal v časopise ABC. Měl jsem dokonce plechové autíčko v podobě tohoto obřího karavanu. Příjemným překvapením je, že na internetu jsou i dnes po letech stránky věnující se této expedici. Nejspíš je udržují nějací nadšenci, kterým za to patří velké uznání. Najít je můžete zde: http://tatrakolemsveta.cz/
Žádné komentáře:
Okomentovat