4. března 2012
Po loňské opravě byla letos v jesenické vodní tvrzi otevřena výstava věnovaná čarodějnickým procesům, které v okolí probíhaly v 17. a částečně i 18. století. Nejspíš se tvůrci expozice inspirovali u nás v Šumperku, kde byla taková výstava (ovšem věnovaná procesům na Šumpersku) otevřena už před lety. S přítelkyní nás to docela zajímalo, a neboť počasí se tento víkend mimořádně vyvedlo, výlet nám oběma přišel jako dobrý nápad. Dostat se do Jeseníku nebyl problém - autem je to ze Šumperka asi 50 km přes Červenohorské sedlo. Bez problémů jsme dojeli až na místo, tedy k bývalé tvrzi poblíž hlavní silnice. Místo je dobře značené a parkování u blízké prodejny na prostorném parkovišti také neskrývalo obtíže. "Čarodějnická" výstava v Jeseníku skýtá oproti té šumperské několik omezení a jedním z nich je nutnost objednání se předem. Přišlo mi to trochu zbytečné, ale budiž. Ráno jsme si do muzea zavolali a oni nám ochotně zarezervovali prohlídku ve 12:00. Přijeli jsme s časovou rezervou, takže jsme si mimo vstupenky na čarodějnice koupili i prohlídku na expozici geologie, fauny a flóry. Na tu nám zbývalo 15-20 minut, takže jsme ji vzali dost hopem.
Zásadním problémem čarodějnické výstavy je to, že vám z ní neukážu žádnou fotku. Ačkoliv vlastivědnou expozici nám dokumentovat (byť bez nadšení) povolili, u čarodějnic prý nelze. To mě hodně zamrzelo, protože v Šumperku se fotografovat smí. Aspoň smělo, když jsme tam byli s kolegy před dvěma lety. Pokusím se tedy svoje poznatky shnout textově.
I v Jeseníku chvályhodně uznali za nejvhodnější prostor pro takovouto výstavu sklepení. Nachází se celkem ve třech místnostech. Před vstupem jsme každý (my dva i starší pár, který na prohlídku přijel) dostali sluchátkové porty, navlas stejné těm používaným v Šumperku. Rozdíl byl v tom, že zde s námi šla do sklepení taky průvodkyně. Snad proto, aby dohlížela na dodržování zákazu fotografování - žádný jiný důvod jsem nenašel. Hned v první místnosti, kam jsme přišli tmavou chodbou, jsme se posadili na stoličky vedle repliky skřipce a byla nám předvedena technika fog screen. Prý jde v ČR zatím o unikát. Celá sranda spočívá v tom, že videoprojekce není promítána na plátno nebo zeď, ale na kouřovou clonu. Tu vytvářejí trysky zavěšené mezi dvěma kamennými sloupy. Rozměry projekce jsou asi 80cm šířky a 120cm výšky. Obraz je promítán (pohledem diváka) z prostoru za kouřem někde od podlahy. Zvuk pak přehrává do sluchátek již zmíněný port. Co do obsahu videa myslím, že autoři chtěli pokud možno maximálně využít exotickou technologii a trochu to přehnali. Celá projekce trvá asi 20 minut, což se při sezení na tvrdých a celkem nízkých stoličkách zdá být hodně. Účelově natahované video pojednává o procesu vůči první ženě z Jesenicka obviněné z čarodějnictví a jejím mučení. Celou dobu tak koukáte na bolestně se otevírající ústa, palečnice atd., to vše samoúčelně nastavované "vatou". Vatu tvoří neostré záběry větví, plamenů či kopců - trvající i několik minut, podbarvené dramatickou nebo ponurou hudbou. Přes některé bezesporu zajímavé informace to celé působí poněkud senzacechtivě; podobně jako brutální záběry v komerčních plátcích. Prý hlavně na malé děti to nemá dobrý vliv a nejnižší doporučený věk návštěvníka je 12 let. V závěru filmu je na mlhu promítnut (opět) obraz plamenů a my jsme byli vyzváni, abychom jím prošli do další části. Ta už se, podobně jako většina zbytku expozice, skládala hlavně z nástěnných cedulí a dotykových obrazovek. Elektronický port automaticky přepíná podle toho, kde stojíte. Už v Šumperku jsme zaregistrovali, že to nemá jen výhody. Pokud totiž posloucháte výklad a během něj poodejdete třeba jen dva kroky stranou, přístroj přepne a začne přehrávat něco jiného - komentář patřící k nejbližší ceduli. Pokud se vám tedy přehrává nějaká nahrávka, nesmíte se skoro ani pohnout, abyste ji nepřerušili a nespustili jinou. Ve druhé místnosti pak mají ještě několik dalších replik mučidel. Dotýkat se je dovoleno, což potěší leckterého sadistu a vyznavače sado-maso. V nabídce je sedačka posetá ostny, palečnice, španělská bota, ohromný katovský meč, pouta, maska hanby a slušivý pranýř. Stačí si vybrat. Třetí a poslední místnost už je tvořena pouze tabulemi, obrazovkami a kopiemi několika historických dokumentů. Při odchodu nás průvodkyně ještě upozornila na ceduli na zdi, kde byla uvedena jména známých obětí tamních procesů. Oproti šumperské pětadvacítce jich bylo o poznání více. Jeseník ale tehdy spadal do polské správy a bylo potřeba připočítat i oběti z Nysy, Otmuchowa a okolních měst. Velké Losiny, byť nejznámnější, tedy byly jen epizodka v celém čarodějnickém seriálu.
Shrnutí? Výstava je plná zajímavých věcí a informací, ovšem nebýt fog screenu, působila by dost všedně. Troufám si tvrdit, a není to pouze šumperácký patriotismus, že výstava v Šumperku je barevnější, členitější a originálněji pojatá (a nezakazovali mi tam fotit!). Navíc vstupné mají víc než o polovinu nižší (Šumperk 30Kč, Jeseník 70Kč). Tím nechci jesenickou výstavu shazovat. Obě expozice pojednávají o podobné události, jen na různých místech a je zajímavé sledovat ty rozdíly. Budete-li tedy mít možnost, navštivte obě.
Žádné komentáře:
Okomentovat