26. 10. 2019

Kolem Moravy mezi Leštinou a Postřelmovem

Mapa web  Fotoalbum
cca 6,5 km

Jelikož se poslední dobou pohybuji vesměs po horách, zachtělo se mi změny a vyrazil jsem do nížin. Ona to sice žádná extra nížina není, protože poblíž se nacházejí docela výrazné kopce, ale to na věci nic zásadního nemění. Z titulku jste (možná) poznali o jakém úseku dnes bude řeč. Nestojí tam žádná význačná kulturní ani přírodní památka, takže jde spíš o záležitost pro místní nebo výjimečně zvídavá individua.

V neděli po obědě si vzala potomstvo na dohled babička a bylo třeba nějak využít volného časového úseku, tímto dobrodiním vzniknuvšího. Pěšinku kolem řeky mezi Leštinou a postřelmovským Novým Dvorem jsem měl v hledáčku už někdy od jara a schovával si ji na situaci, kdy nebude moc času nebo nálady na větší akci. Dnes přišel její okamžik. Autobus odjížděl ze Šumperka v 13:40 a o půl hodiny později jsem z něj vyskakoval před OÚ na leštinské návsi.

K popisu trasy asi nejlépe poslouží odkaz na mapu výše, ale stručně bych ji popsal tak, že před mostem na konci dědiny směrem k Zábřehu jsem seběhl dolů na louku a tam pokračoval navazujícími cestičkami až do Postřelmova na vlak. Těch cestiček tam není bůhví kolik, teoreticky tedy není kam zabloudit. I když zde je třeba dodat - pokud nejste já! Já se maličko zamotal v jednom hustším porostu, kam mě zahnala náhlá touha průzkumníka neznámých světů. Dobře to dopadlo a nakonec jsem se našel, ale bylo to o fous a málem jsem se vrátil bez sebe (pro méně chápavé: tady si vybavte smajlík). Nebudu celou anabázi příliš okecávat, protože toho k okecávání moc není. Procházka byla fajn a pár těch postřehů vypíšu pouze heslovitě.
  • Předně padla naděje, že nepotkám živáčka. Domorodci tu čile korzují a občas projedou i cyklisté.
  • S tím souvisí milé zjištění, že se tudy dá profrčet na kole! Beru to jako výzvu do budoucna a už teď se na ni docela těším.
  • Hned za Leštinou se nachází pěkné jezírko. Předpokládám, že z něj v minulosti zkoušeli těžit štěrkopísek a brzy s tím sekli. Nevzniklo tedy rozsáhlá jezero jako u Mohelnice (tam mají dokonce dvě a třetí vzniká), nýbrž jen skromný, leč pohledný kachňáček. Zvlášť v tomto počasí má hladina odrážející barvy podzimního listí svůj půvab.
  • Cesta vede většinu času podél řeky, takže tu a tam můžete dojít až ke břehu a kochat se tokem.
  • Kochání řekou by zjevně bylo lepší za vodnatějších dnů, protože v korytu teď moc vody neteče, ale pěkné je to stejně.
  • Přibližně napůl cesty mezi Leštinou a silnicí Lesnice-Zábřeh se nachází další vodní plocha. Jezírko bych tomu neříkal, vhodnější pojmenování je bažina (snad mrtvé rameno řeky). Skrze sucho má vody dostatečně málo abyste se mohli odvážit hodně blízko a zažít pocit alespoň částečné divočiny. Přes část hladiny se klene kmen stromu, voda je porostlá žabincem, všude kolem křoví a pár trsů kouká přímo nad to zeleně čvachtavé nadělení. Scenérie tohoto typu nejspíš nepotěší každého, ale jedince s podobně zvráceným vkusem jako je můj ano.
  • Řekl bych, že právě podzim je na tuhle procházku ideální období. Není kýčovitě rozjuchaný jako jaro či dokonce léto, ale zase ani tak ponurý jako zima.
Hlavní část procházky skončila u již zmíněné silnice mezi Lesnicí a Zábřehem a tvořila zhruba polovinu celé trasy. Druhou půlku jezdím několikrát do roka na kole, takže tam jsem už nic nového neobjevil a ani to nečekal. Cílem bylo se v rámci možností provětrat, užít si letošní mimořádně příznivý závěr října. A to vyšlo skvěle.

FOTKY
Nikon D90 + Tamron 17-50 mm f/2,8 VC
doplňkově (poslední tři obrázky) ještě Olympus E-PL3 a mobilní telefon

 Autobusová zastávka v Leštině

Cestička od chodníku před leštinským mostem na louku a k řece 


Pěšina přes louku k jezírku 

Pravděpodobně opuštěný "bagr" v polích za Leštinou 

Totéž z jiné strany

...a ještě do třetice.

Cesta podél Moravy 

Morava 



Po průchodu křovím jsem si všiml, že se mi cosi míhá přes zorné pole a po sundání brýlí na nich objevil  malého pavouka :-) 


Jezírko - bažina v jednom místě mezi řekou a cestou 






Most před postřelmovskou částí Nový Dvůr 



 Postřelmovský bagr

Vlakové nádraží v Postřelmově


Žádné komentáře:

Okomentovat