17. 9. 2019

Přes Nový hrad do Kopřivné

Mapa web  Fotoalbum 
6 km

Nevím čím to, že poslední dobou mě kolo nějak přestává bavit, ale nejspíš bude lepší věnovat se teď zase chvíli pěším výletům. Začal jsem s tím pozvolna, prakticky za humny a v podstatě dávno známými místy, takže pokud jste tento blog již dříve pročítali, zřejmě se nedozvíte mnoho nového. 


Tradičně omezen na čas mezi odvedením prcků do školy a jejich vyzvednutím bylo potřeba, abych krotil přehnané ambice. Vybraná trasa procházky v tomto ohledu splňovala požadavky a navíc dobře navazovaly spoje tam i nazpátek. Tam znamená na vlakovou zastávku v Raškově, odkud jsem procházku začínal. Po vyskočení z motoráčku jsem se vydal nahoru po žluté turistické značce, ostatně jako každý, kdo odtud míří k Novému hradu. Řekne-li se Nový hrad, možná má někdo tendence představit si zachovalou stavbu, což je však zásadní omyl. To, k čemu po asi dvou kilometrech chůze lesem dospějete, setrvává již přes půl tisíciletí ve stavu ruiny. Ono když něco jako hrad vyhodíte pomocí střelného prachu do luftu, většinou pak nemá smysl to moc opravovat. Ostatně koho by zajímaly podrobnosti, toho odkážu stránky novyhrad.cz, které se právě Novým hradem zabývají a odpoví mu na většinu otázek.
Pokud hodně spěcháte, nejkratší cestu k autobusu máte na Lužné po modré značce. Já spěchal o něco méně, tak jsem mohl jít trošku delší cestou. Od rozcestí pod hradem kus po zelené. Značka pak míří doprava, ale já pokračoval ještě chvíli po šotolině k jiné odbočce, kterou jsem si vyhlédl doma. Část z toho po jakési nenápadné pěšince lesem. Ta sice nebyla v plánu, ale bylo to zajímavější. Z lesa jsem se vynořil na krásné louce a po ní pak šplhal nahoru na něco jako hřeben. Vede tam cestička vyjetá (zřejmě) traktorem a pak se napojuje na jinou, zřetelnější. Z onoho hřebenu (dá-li se tomu tak říkat) se pak otevřou krásné vyhlídky. To je něco, co vždycky potěší. Cestička obchází vrcholek kopce, já však chtěl vylézt přímo na vrchol Mlýna (640 m.n.m.), protože podle mapy by tam měl být nějaký památník a já na něj byl prachobyčejně zvědavý. No, nahoru jsem sice vyfuněl, jenomže památník nikde. Podle znaků nějakých lesních prací v okolí jsem usoudil, že pomník byl nejspíš (snad dočasně) přemístěn a mám prostě pech. Celé okolí jsem prošmejdil důkladně, dokonce i podle gps, takže tím, že tam památník není, si jsem dost jistý a nemyslím, že by to bylo jen mým talentem nevidět to, co mám přímo pod nosem. Marnost celé akce vylepšil alespoň nález několika nádherných bedel při sestupu ke Kopřivné. Zabalil jsem je do větrovky a dovezl jakštakž celé domů a byla z nich super bašta.
Konečný pochod na autobus v dědině je taky fajn. Jde se dolů z louky, kolem remízku s křížem a pohlednou scenérií vesnice v údolí a kopci nad ní. Pravda, ty dva větrníky to lehce kazí, ale nic není ideální. Na autobusovou zastávku pod kostelem jsem došel pět minut před odjezdem, což je tak akorát. No a toliko k výšlapu. Celkem nějakých šest kiláků zvládnutých za dvě hoďky a něco. Teď o babím létě je to zvlášť příjemné.

FOTKY
Nikon D90 + Tamron 17-50 mm f/2,8 VC

Vlaková zastávka v Raškově

Cestou k Novému hradu



Rozcestník pod hradem

Nový hrad




Po zelené značce

Louky na kraji lesa

Kolem Mlýna



Místo, kde by měl být pomník, který jsem ale nenašel

Sestup do Kopřivné


Kopřivná, kostel


Žádné komentáře:

Okomentovat