14. 8. 2019

Jihlava, jihlavská ZOO, zastávka v Novém Veselí a ve Svitavách


O prvním srpnovém víkendu jsme byli s prckama v Jihlavě - krajském městě kraje Vysočina. Primárně kvůli ZOO, kam to máme nějakých 153 km a nechtěli jsme se stresovat provedením akce tzv. na otočku. Chtěl jsem tu podrobně rozepsat všechny možné i nemožné aspekty výletu, ovšem s časem moje ambice uvadala a teď spíš z "povinnosti" přidám jen pár řádků proložených fotkami. Sorry předem.
Sehnat pro rodinu v rozumné cenové hladině byl trochu oříšek, ale přece jen se mi to na poslední chvíli povedlo. Na mapě penzion Atlet nevypadal ideálně, neboť z jedné strany sousedil se sportovním areálem a přes ulici byl sběrný dvůr. Na druhou stranu nemůžu říct nic negativního. Za ty prachy bylo ubytování pěkné a hlavně klidné. O víkendu sběrné dvory běžně nefungují a na stadionu se také nic nedělo. Barák jsme měli skoro sami pro sebe. Vzhledem k úrovni hlučnosti našich dětí to bylo pro případné návštěvníky jen ku prospěchu. A pro nás taky.


Co říci k Jihlavě jako městu? Na první pohled mi úplně neučarovala a to hned z více důvodů. Navíc rodina ani neměla chuť si město trochu projít (omezili se pouze na cestu k restauraci a supermarketu), takže jsem se ve finále musel na chvíli osamostatnit a vzít to hopem. Výsledkem onoho hopu je poznání, že i Jihlava má malebná zákoutí. Mluvím nejen o odlehlých uličkách s penziony a zahradami. Zalíbila se mi rovněž pěšina s parky - říkají tomu parkán, táhnoucí se prakticky kolem celých hradeb z 13. století okolo historického centra. Až později mi kdosi napsal, že místní tam raději vůbec nechodí kvůli řádění gangů mladistvých výtržníků nejmenovaného etnika, jehož členů je docela dost i v centru. Já o nich nevěděl, parkány si prošel a přežil bez újmy. Asi to nebude tak hrozné.

Centrum města představuje Masarykovo náměstí. Jednou z jeho dominant jsou věže chrámu Ignáce z Loyoly, skrze který mimochodem vede cesta k místním katakombám. Byl jsem v nich před lety a na prdel mě tehdy neposadily. Druhou dominantu, o poznání méně estetickou, tvoří obchodní dům Prior. Soudruzi ho v době budovatelského nadšení nechali vyrůst přímo uprostřed prostranství a na vzhledu náměstí tím způsobili opravdu nehezkou skvrnu.
Mimo už jmenovaného kostela najdete svatostánků v Jihlavě mnohem více a řekl bych, že na poměry jinde dokonce hodně. Já se těšil na nedalekou věž kostela Sv.Jakuba Většího, kde jsem už kdysi propásl vyhlídku. Ta naneštěstí padla i letos, protože věž je v rekonstrukci a bylo potřeba najít náhradní řešení. Náhradu jsem našel v jiné věži na druhé straně od náměstí. Brána Matky Boží se to tam oficiálně jmenuje. Já o ní předtím vůbec nevěděl a že se nahoru dá vylézt mi došlo až při pohledu na postavy korzující kolem cimbuří na vrcholu. V ícéčku pod věží mi prodali za těžkých 25,- vstupenku a vyšlápl jsem si tam taky. Cena je to velmi přijatelná, navíc zahrnuje nejen vyhlídku, ale ještě pár expozic, které si můžete cestou nahoru prohlédnout. Vyhlídka potěšila. Nějakou dobu jsem se kochal, ovšem protože se evidentně blížila pořádná bouřka (a pak i přišla!), připadlo mi rozumné kochání zbytečně neprotahovat.


Nakousl jsem ZOO. Zoologická zahrada se tu nachází prakticky hned pod náměstím. Pokud nejste jako moje rodina, která neudělá bez auta ani krok, stačí seběhnout cestičkami v parku pod hradbami (a dát bacha na gangy, samozřejmě). Hned za pokladnou na vás čekají surikaty. Pak žirafy, opice, zebry... Jakkoliv mě Jihlava jakožto město dvakrát neoslovila, ZOO mají pěknou. Vstupné v rozumné výši, tematická zákoutí, hodně zvířat a celé to není tak strašně roztahané jako v Olomouci, kam to máme ze Šumperka nejblíž. U dětí měl největší ohlas lenochod volně lezoucí ve větvích pod stropem pavilonu a samozřejmě krmení koz a ovcí, které dnes mají asi všude. Celkově hodnotím tak, že jihlavská ZOO je lepší než Olomouc a o dost lepší než Brno, ale zase ne tak dobrá jako například v Lešné u Zlína.

Na zpáteční cestě jsme si udělali ještě dvě zastávky. Protože jedné z ratolestí se v autě udělalo šoufl, zastavili jsme na vydýchání u jakési velké vodní plochy, kterou jsme ze silnice zahlédli. Bylo to v obci Nové Veselí a ti z vás, co mají trochu přehled, už asi tuší, že jde o rybník, kde se jeden dědek nechává vozit na nafukovacím člunu a dělá tím ostudu celému státu. Ano, přesně ten. Raději pryč od něj.

Druhou zastávku jsme měli ve Svitavách. V čase oběda nám vyhládlo a chtěli jsme si zajít někam na gáblík. V místním muzeu nám doporučili podnik Astra u autobusového nádraží. Nic extra na pohled zvenčí ani uvnitř, jídlo mělo svoje mušky, ale za ty prachy bylo dobré a především pořádné porce. Pokud se chcete najíst, uspokojí vás. Jo a pikantní nudličky byly opravdu pikantní, což kvituji dvojnásob. Doma kvůli dětem musím vesměs konzumovat takovou "miminkovskou" stravu a už mi vyloženě chyběl ten pocit, kdy z nosu teče sopel a pálí huba. Tož fajn.
Mimochodem centrum Svitav je městskou památkovou zónou a ti, kdož tudy většinou jen profrčíte v autě, nejspíš nevíte, že jen o ulici výš se nachází nádherné náměstí s úžasným podloubím. I zde mají vyhlídku na kostelní věži a taky tady jsem se bez ní musel obejít. Tak třeba zase někdy jindy a slibuji, že až se podaří, sepíšu o tom aspoň kratičký článek sem na blogu.

Na konci nesmí chybět fotky.
Netahal jsem se se zrcadlovkou, fotil pouze prckem, ale snad to nebude moc poznat.
Olympus E-PL3 + Panasonic Lumix 12-32 mm + Olympus M.Zuiko 40-150 mm

Jihlava

Masarykovo náměstí

Vyhlídková vížka

Totéž, ale z druhé strany náměstí Gustava Mahlera.
Mahler v Jihlavě žil, takže se tam s jeho jménem často potkáte.

Hradby a věž brány Matky Boží

Expozice v mezipatře věže

Vyhlídková plošina

Město z věže

Parkán u hradeb

Ulička

Následuje pár zvířátek ze ZOO











Rybník u Nového Veselí





Svitavy





Žádné komentáře:

Okomentovat