14. 9. 2018

Zborov, Svébohov, Postřelmůvek

Mapa jpg  Fotoalbum
29,7 km


Opět se potvrdilo, že i v relativně krátkém čase na relativně krátké trase poblíž domova lze stále po tolika letech ježdění a chození najít něco nového. Projet se přes sjezdovku a pastviny ze Zborova do Svébohova jsem plánoval již dřív, ale odrazoval mě pocit náročnosti stoupání a předtucha, že to žádné terno nebude. Teprve nyní jsem se odhodlal a vyrazil na osobní průzkum.

Kolo horské, to dá rozum. Jiné bych z povahy některých úseků nikomu nedoporučil. I přesto, že až do Zborova jsem jel po asfaltu (s výjimkou zkratky mezi Bohutínem a Kláštercem). Přišlo mi vhodné šetřit síly a po silnici je to na zborovský krpál zkrátka nejjednodušší. Zároveň i nejnudnější, tudíž tuhle část přeskočím, protože jsem o ní dříve psal mockrát a rovnou se přesunu do Zborova. Tam míjím proti sobě stojící kostel a hasičskou zbrojnici, načež za kamennou zdí staršího stavení odbočuji doleva ke kravínu. Na budově po pravici sice visí cedulka s jakýmsi zákazem vstupu nebo čímsi takovým, ale kdyby někdo protestoval, můžu se charakterně vymluvit, že cedulku z části zakrývá křoví a já ji neviděl. Po pár metrech asfalt končí a začíná stoupání. Ze Šumperka jsem jich už pár vydřel - a větších, takže tady vlastně nic nového. Avšak další rozdíly jsou. Místo asfaltu nastupuje polňačka stromořadím, kde z travnatého povrchu tu a tam vyčuhuje kámen. Prudkost vzrostla, ale ne zase tolik, abych musel sesednout. Stromy prořídnou celkem brzy, přesně tam, kde cesta křižuje lyžařskou sjezdovku. Jakkoliv neesteticky Zborov působí když jím přímo projíždíte, z nadhledu činí dojem opačný. Vesnička rozložená v údolíčku mezi svahy pokrytými loukami, kde zcela na obzoru vystupuje silueta jesenických panoramat. Těžko si představit lepší vzpruhu. Prudké stoupání ještě nějakou dobu pokračuje, nicméně brzy již ne tak drsně a později přejde v cosi jako rovinku. Nejvyšší bod se nachází na rozcestí polních cest mezi pastvinami, toho času prázdnými. No a pak sjezd. Nejprve skrze remízek, kde je sklon - teď už zase zpevněné cesty větší. Na spodním okraji remízku najdeme pod stromem lavičku s krásným výhledem na louky/pastviny a také ke kopečkům Zábřežské vrchoviny, které vykukují za nimi. Bohužel se mi zrovna tady zatáhla obloha, tak jsem měl výhledy o něco smutnější a šedivější, než jak je třeba jednou budete mít vy. Sjíždím podél ohradníků dále ku Svébohovu. Ve druhé půli sjezdu přechází sice rozbitá, avšak přijatelná asfaltka v makadamový posyp. To nesnáším. Kolo na něm "plave", hází sebou a je potřeba dávat dvojnásobný pozor, abych se nevymlel. No, povedlo se mi přežít. Zastávku si dělám u evengelického kostelíku z roku 1860, od roku 1958 oficiální kulturní památky.
Ještě kus makadamem a jsem ve Svébohově. Postranní ulicí se přesouvám na východní část obce k další polní cestě. Touhle polňačkou jsem už kdysi projížděl a v paměti mi utkvěl velký kříž s Ježíšem, jenž připomínal toho ze seriálu městečko South Park. Jak se ukazuje, kříž je fuč a místo něj zbývá jen kovový držák v zemi. Nevadí. Dávám se doprava z kopce k lesu. Cesta je všelijaká, v jednom místě ji kříží malý potůček, kde jsem si skoro rozbil hubu, ale to je asi nejkritičtější bod. Na následujícím rozcestí jsou dvě možnosti pokračování. A) Na Rovensko, což se nabízí více a B) k Postřelmůvku, což se tolik nenabízí, ale ještě jsem tam nejel. Béčko je tedy jasná volba. Úvodní stoupání je krátké a pak už samá pozitiva. Objevuji se mezi loukami a po dvou stech metrech u lavičky s velkým kamenným křížem. Všude klídek a pohodička - prostě nádhera. Sjezd pokračuje nejdřív cestou  pod úvovní terénu, později prostě po louce. Nádherné výhledy! Za chvíli již před sebou vidím první domky v Postřelmůvku, odkud to beru kolem Hraničního mlýna na Chromeč a přes Bludoveček domů do Šumperka.
I když se cesta zdá pocitově delší, celkem jsem na tachometru nenatočil ani třicítku, byť k ní nechybělo mnoho. Hodně dělá ten výjezd ze Šumperka ke Zborovu. To je prostě otrava umocněná finálním krpálem. Prohlašuji však, že následné kilometry ji beze zbytku vynahradí.

PÁR FOTEK
Mobilní telefon Honor 4C, Olympus E-PL3 + Panasonic Lumix 12-32 mm f/3,5-5,6 OIS

Cesta k pastvinám skrze statek ve Zborově

Stoupání ke sjezdovce

Nad Zborovem

Přes sjezdovku

Vrchol kopce


Lavička u pastvin

Polňačka mezi pastvinami nad Svébohovem

Svébohovská evangelická kaple

Svébohov


Šotolinová cesta za Svébohovem

U lesního rozcestí

Kříž v polích nad Postřelmůvkem

Sjezd do Postřelmůvku

Postřelmůvek, okraj


Na cyklostezce do Chromče

 Fotoalbum Rajče



2 komentáře:

  1. Trasu mám skoro celou projetou až na sjezd z Háječku do Svébohova a musím souhlasit, vyhlídky jsou nádherné, zvláště tedˇ na podzim. Já to jela v létě, ale podzim má své kouzlo. Jsem fotkami nadšená, takže musím si to zopakovat díky této fotoreportáži.Přeji hezké dny a nové (staré)nápady. Mirkaw

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemile mě překvapil ten makadam na sjezdu do Svébohova, ale jinak opravdu nádhera. A zase - kousek za barákem, mimo značené stezky... Prostě se ukazuje, že nejlepší je hledat si trasy výletů sám a nespoléhat na rozšířené zdroje.
      Děkuji a užívejte krásné babí léto :-) Tomáš

      Vymazat