8. 4. 2019

Uničov, Litovel, Litovelské Pomoraví

 Mapa  Fotoalbum 
86,59 km


Málo kdy se zadaří tak jako se zadařilo právě dnes dopoledne. Dřív bych si projetí těchto cílů rozdělil do tří samostatných vyjížděk, ale tentokrát se podařilo zvládnout všechno najednou a dokonce v dobrém čase i počasí. Tedy... že by ráno byl vyloženě hic se říct nedá, ale za Šumperkem jsem se zahřál výšlapem do jediného významného kopce na trase a pak už se oteplilo dost na to, abych v kraťasech a krátkém dresu nezmrznul.

Maje v úmyslu šetřit síly, bral jsem první polovinu trasy vyloženě pohodově. Trochu to kazil vítr na úseku mezi Libinou a Šumvaldem, kde navíc chybí cyklostezka a je třeba jet přímo v provozu. V náporech bočního větru se nešlape nejlíp, avšak mnohem horší je předjíždění kamionů, které proud vzduchu náhle změní a s cyklistou dokáží pořádně zamávat. Plus je, že ve vzniklé vzduchové kapse člověk aspoň chvilku frčí rychleji. Kamion v protisměru má efekt opačný. Asi aby se vyrovnala karma. Já měl pech na náklaďák s pískem, takže když kolem mě prosvištěl, zrníčka písku mi bubnovaly o helmu a ještě chvíli poté mi skřípaly mezi zubama. Za Šumvaldem je již pohodná cyklostezka, z níž se v případě zájmu snadno dostanete k místním rybníkům. Cyklostezka různě pokračuje až do Uničova, jen asi 200 m v Nové Dědině musíte znovu mezi auta a napojení na stezku pak není vyřešeno zrovna ideálně. Také stezka pro cyklisty přímo v Uničově mohla být řešena lépe, ale v pořádku jsem ji přežil a asi po hodině a čtvrt od startu byl na uničovském Masarykově náměstí. Že je město krásně opraveno jsem tu již psal v minulosti, tak se nebudu opakovat a jenom ten dojem znovu potvrdím. Nejkratší cesta z Uničova do Litovle vede po silnici přes Střelice a měří necelých 9 km. Já zvolil delší, ale zajímavější alternativu přes Želechovice a Dětřichov. Za Želechovicemi se nalézá malé jezírko u místní části Pazderna, a co je hlavní, končí tu asfalt. Dětřichova jsem musel 2 km po polňačce. To jsem vždycky rád za cyklokrosku. Cesta z Dětřichova do Červenky je samá díra a záplata a jede se po rovině mezi poli. V podstatě nuda, ovšem coby obyvatel kopcovitého podhůří Jeseníků to beru jakožto exotiku. V Července odbočuji na cyklotrasu č.511, která mě po nové stezce přivádí až na kraj Litovle. Přes Svatojanský most (3. nejstarší v ČR) projíždím na náměstí Přemysla Otakara. Spíš jen pro pocit a fotku. Pak se musím kus vrátit a trefit silnici k Novým Zámkům. Litovel zde opouštím skrz areál cukrovaru po kostkách a rozbité cestě, což není nic hezkého, nicméně o kus dál čeká opravená asfaltka, kudy to frčí skoro samo.
Kdysi jsem se chtěl podívat k Zámeckému rybníku v Nových Zámcích, tak jsem se rozhodl to zkusit nyní. Bohužel jsem asi špatně odbočil a pak se chvíli vymotával ze spleti kamenitých cestiček, jimiž je celé Litovelské Pomoraví prošpikováno. Během toho mě překvapilo množství polámaných stromů - zřejmě důsledek jedné z březnových vichřic. A nejen stromy. Poškozeny jsou třeba i ohrady a ploty. Přijíždím k jakési dřevěné budově, naproti níž stojí malý památník jakémusi myslivci Grézlovi. Po dalším drkotání šotolinou a kamením najíždím na uzoučkou asfaltku. Přivádí mě k Novým Mlýnům. Za nimi točím doprava a dělám malou zajížďku do Mitrovic. Čistě ze zvědavosti, protože jsem tam nikdy nebyl. Následuje příjezd do Moravičan, pak Mohelnice a poté už tradiční etapa k Šumperku. Během ní se zatáhlo, ochladilo a začal foukat silný protivítr, takže jsem byl doma docela rád. Vyjížďka to byla parádní a letos zatím nejdelší. Bude-li přát štěstí, zvládnu ještě pár delších :-)

NĚKOLIK FOTEK Z MOBILU

Hrabišín 

Libina 

Šumvald 

Šumvaldský rybník

 Uničov, Masarykovo náměstí

Cyklostezka mezi Uničovem a Želechovicemi 

Želechovice 

Jezírko u želechovické Pazderny 

Dětřichov

Červenka 

 Svatojanský most v Litovli

Litovel, náměstí Přemysla Otakara 

Nové Zámky 

Spoušť v Litovelském Pomoraví

Pomoraví je plné kvetoucích sasanek 

 Nové Mlýny

Mitrovice


Žádné komentáře:

Okomentovat