15. 5. 2018

Přes Hynčinu a Křižanov

Mapa web / Fotoalbum
64,49 km

Už během zimy jsem si na mapě vytipoval místa kde jsem ještě nebyl a kam bych si letos na kole rád zajel. Kolem tohoto úseku jsem se již letos motal, ale dnes se mi podařilo ho konečně projet. Původně jsem jej chtěl spojit s jarní projížďkou na Svojanov, ale pak si trasu zkrátil, protože jsem netušil jak dlouhé by to dohromady bylo. Předevčírem to zase skoro klaplo při návratu z Lázku, jenomže kvůli protivětru jsem to taky nechal plavat. Dnes, do třetice, je konečně dokonáno.



Odjezd něco málo po půl desáté ráno. Proti předchozím dnům se ochladilo a teplota byla napůl mezi použitím a nepoužitím větrovky. V rámci mé lenosti zůstalo u druhé varianty... Ze Šumperka přes Bludoveček do Chromče, polňačkou na Postřelmůvek a do Zábřeha. Protože se přes Zábřeh budu později i vracet, vzal jsem to k Nemili horní cestou, abych pak nazpátek mohl tou spodní a neopakoval se. Zde klasicky na cyklostezku po bývalé železnici a po ní do Hoštejna. Těch 25 km mezi Šumperkem a Hoštejnem se mi podařilo dát za čistou hodinku, což je, i s ohledem na boční vítr, pěkné číslo. V Hoštejně za mostem doleva, kam ukazuje cedule k Lanškrounu. Já samozřejmě nepojedu až tam, ale pouze 2,5 km. Poté z hlavní silnice vede užší silnička nejprve do zatáčky, následně pod železničním mostem a za ním kolem osady Popelák. Malá faktická poznámka: Autobusová zastávka zde nese název Hoštejn, Zejfy, ovšem v mapě (mapy.cz) je místo značeno jako Popelák. V mapách potom Zejfy najdeme pár km výše a autobusy staví u cedule Hynčina, zast. Vyznejte se v tom.
Na řadu každopádně přichází stoupání. Podle cedule na předchozí křižovatce je to do Hynčiny 6 km. Ten údaj může být zavádějící, neboť Hynčina je obec dost roztahaná. Řekněme však, že 6 km platí někde od železničního mostu ke kostelu v Hynčině. Stoupání se docela vleče, ale už jsem zažil horší. Silnička není právě rušnou komunikací a nepočítám-li jednu dodávku, minuli mě na ní po celou dobu vlastně jenom silničáři s asfaltovacím vozem. Většinou se jede lesem, pod cestou teče potok (okolí vonělo blatouchy) a tu a tam projedeme i kolem nějaké loučky. Do toho připočtěte jednu samostatně stojící barabiznu a maličkou osadu - shluk pár stavení tam, co jsou na mapách značeny Zejfy (ať už to znamená cokoliv).
Příjezd do Hynčiny je trochu rozpačitý. Spodní část nepůsobí zrovna hezky, byť musím vypíchnout několik architektonicky zajímavých budov. Kostel sv. Stanislava najdeme také v této spodní části. Jak se na kostel sluší, stojí ve stráni nad silnicí a vede k němu travnatá cesta. Vyfuněl jsem po ní až nahoru, ale brána ke kostelu byla zavřená a já neměl chuť se tam dobývat násilím. Vrátil jsem se tedy zase na silnici a pokračoval ve stoupání. Právě od kostela dál je kopec asi nejnáročnější. Kus výše se pak objevíme ve druhé části obce, kde již všechno vypadá o dost úpravněji. Dá se říct, že tam kde končí Hynčina, končí i stoupák. Asi dva kilometry vzdálený Křižanov leží v malé proláklině tudíž od Hynčiny se tam dostaneme mírným sjezdíkem. To, co z něj uvidíte asi málokoho oslní, nicméně nutno dodat, že vesnice má protáhlý tvar a silnice ji protíná na šířku někde uprostřed. Abyste si udělali lepší obrázek, museli byste projet ještě významnou část nalevo a zhruba stejnou napravo. Já na to neměl čas a ve studeném větru ani náladu. Raději jsem pokračoval mírným stoupáním na Dlouhou Ves, o níž platí plus mínus to samé co o Křižanově. Subjektivně mi přišla o něco sešlejší a zašedlá kaplička vedle jakéhosi autovrakoviště také nedělala dojem úplně nejlepší.
Nyní již zbývalo dostat se k lesu a odbočce na lesní cyklostezku. Tutéž cyklostezku, po níž jsem se před měsícem vracel od Maletína. Dojet k ní je hračka a já si uvědomil, že tenkrát bych klidně zvládl obě části najednou. Nevadí. Pustil jsem se do sjezdu lesem podél potoka Jahodná. Nějaký snaživec zasypal výmoly nepříjemným štěrkem a v tom úseku mezi rozcestím Pod Skalníkem a horní "bozéňovskou" přehradou jakbysmet. Z onoho důvodu nebyl přejezd na krosce s úzkými plášti žádný plezír. Každopádně jsem přejel a přežil. K dolní, známější přehradě je to kousek a odtud již jen samá pozitiva. Sešup po pěkné asfaltce do Lupěného, kde konečně také vyoranou silnici nahradil nový asfalt (haleluja!). Pak na Zábřeh a přes Sudkov domů. Mise úspěšně splněna.

A ještě pár fotek (Olympus E-PL3 + Panasonic Lumix 12-32 mm f/3,5-5,6 O.I.S.)

Cyklostezka z Chromče do Postřelmůvku

Cyklostezka z Lupěného do Hoštejna

Hoštejn

Před železničním mostem

Popelák

Zejfy (?)

Hynčina, spodní část s kostelem

Hynčina, horní konec

Mezi Hynčinou a Křižanovem

Křižanov

Kostelík v Křižanově

Dlouhá Ves

Nad Dlouhou Vsí

Cesta lesem k Dolnímu Bušínovu

Horní bušínovská nádrž

Přehrada Dolní Bušínov

 mapa jpg
mapa (kliknutím zvětšit)

 Fotoalbum rajče

2 komentáře:

  1. Tento blog sleduji pravidelně, líbí se mi nejen povídání a pěkné fotky, ale bohužel psát v komentářích nestíhám.
    Také jsme tuto oblast projížděli nedávno autem, ale jak nevystoupím a něco nevyfotím, je to, jako kdybych tam nebyla. A na kole tolik km už bych nedala, takže mě velmi těší tyhle výlety od někoho jiného. Přeji hezké dny a chuť se toulat. Ať se Tome daří. Mirkaw

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak vidíte, já zase občas nestíhám na komentáře včas odpovídat :-) S tím focením míst pro pocit, že jsem tam byl, to dobře znám a chápu. Tenhle blog je vlastně totéž, jen v trochu větším měřítku :-D Děkuji a mějte se fajn. Tomáš :-)

      Vymazat